مستضعفین تی وی

اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏

راه بهره مند شدن از امام عصر(ع) در زمان غيبت

صفحه اصلی

ایمیل مطالب پروفایل مدیر رهبری پشتیبانی

مذهبی
توحید
مهدویت
معاد
نماز
قرآن
احکام
امر به معروف و نهی از منکر
حجاب
اثر منفی دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج
ازدواج
محرم
نگاه
ابلیس
گناه
نبوت
روزه
خمس
زکات
عاشورا و امام حسین
آیا می دانید ؟
احادیث ، روایات ، داستان
احادیث ناب
روایات ناب
داستان ناب
کتاب و گفتۀ بزرگان
علمی
اجتماعی
حق الناس
رشوه
مطالب جالب
دیگر مطالب
واقعیات جامعه غرب
تاثیر سایتها و فیلمهای غیر اخلاقی
مد و مدگرایی
پزشکی
مشکلات مبتلا به
دانلود
مناجات حاج منصور ارضی
سید مهدی میر داماد
نرم افزار کاربردی موبایل
دانلود سخنرانی
موبایل
کتاب
نرم افزار
کامپیوتر
نرم افزار
کتاب
اخبار
سینما و تلوزیون
رژیم پهلوی
سخنرانی استاد پناهیان


حجاب
حجاب
روزه
نماز
روزه
امر به معروف و نهی از منکر
نگاه حرام
نگاه
اسرار روزه
روزه درمانی
امر به معروف
نهی از منكر
ماه رمضان
امر به معروف و نهی از منكر
شیطان




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 15482
تعداد مطالب : 285
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


راه بهره مند شدن از امام عصر(ع) در زمان غيبت

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


راه بهره مند شدن از امام عصر(ع) در زمان غيبت PDF
هر چند امام زمان (ع) غايب از انظار است و اين غيبت موجب محروم شدن امّت از قسمتي از بركات وجود آن حضرت است كه متوقف بر ظهور است، ولي قسمتي از فيوضات وابسته به ظهور نيست.
او همچون آفتابي است كه ابر غيبت نمي تواند مانع تأثير اشعه وجود او در قلوب پاكيزه شود، مانند اشعه خورشيد كه در اعماق زمين جواهر نفيسه را مي پروراند، و حجاب ضخيم سنگ و خاك مانع استفاده آن گوهر از آفتاب نمي شود.
و چنان كه بهره مند شدن از الطاف خاصّه خداوند به دو طريق ميسّر است:
اوّل: »جهاد في اللَّه« به تصفيه نفس از كدورتهايي كه مانع از نعكاس نور عنايت اوست.
دوم: »اضطرار« كه رافع حجاب بين فطرت و مبدأ فيض است »أمَّن يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء«(1)
همچنين استفاده از واسطه فيض خدا كه اسم اعظم و مثل اعلاي اوست به دو طريق است:
اوّل: به تزكيه فكري و خلقي و عملي كه »أما تعلم أنّ أمرنا هذا لاينال إلّا بالورع«.(2)
دوم: به انقطاع از اسباب مادّي و اضطرار. از اين طريق بسيار كساني كه بيچاره شدند، و كارد به استخوان آنها رسيد، و به آن حضرت استغاثه كردند و نتيجه گرفتند.
به قصور و تقصير نسبت به ساحت قدس آن حضرت اعتراف مي كنيم. او كسي است كه خدا به او نور خود را، و به وجود او كلمه خود را تمام كرده است. او كسي است كه كمال دين به امامت و كمال امامت به اوست.
خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: »اوست كه خورشيد را روشنايي و ماه را نور قرار داده است«(3) ، و در وجود حضرت مهدي (ع) خورشيد و ماه هر دو جمعند، و چه بسيار تفاوت است بين خورشيد آسمان دنيا و ماه آن، و بين خورشيد آسمان ملاءف اعلي و ماه آن.
تفاوت اين است: خورشيد و ماه، روشنايي و نور است، ولي حضرت مهدي (ع) نور فروزان خداوند است، روشنايي پرتوافكن خداوند است، و تأويل آيه شريفه »و أشرقت الأرض بنور ربّها« ظهور آن حضرت(4)  است.
اگر ديده تاب ديدن آفتاب آسمان را كه به فرمان خدا روشن است، ندارد چگونه بينش انسان مي تواند حقيقت خورشيد وجود را كه به نور خدا منوّر است، ادراك كند؟! آري قلم از شرح توانايي »سيف الله«ي كه مظهر قدرت لايزال است عاجز، و زبان از بيان دانايي انساني كه »نوراللَّه« هميشه روشن است، الكن است.
پي نوشت ها:
× برگرفته از: مقدمه اي در اصول دين،
آيةالله العظمي وحيد خراساني.
. سوره نمل آيه 62 آيا كيست كه اجابت مي كند مضطر را زماني كه او را بخواند، و برطرف مي كند سوء را؟)
.(آيا نمي داني كه هر آينه امر ما نيل نمي شود مگر به ورع) بصائر الدرجات، الجزء الخامس، ص 263، باب 11، ج 2؛ دلائل الإمامة، ص 254، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 278، بحار الانوار، ج 47، ص 71
.سوره يونس (10)، آيه 5
.. سوره زمر (39)، آيه 69 (و درخشيد زمين به نور پروردگارش).
موعود شماره چهل

 

منبع : montazeran.ir


برچسب‌ها: راه بهره مند شدن از امام عصر(ع) در زمان غيبت , بهره مندی از امام زمان,
 

دو شنبه 29 اسفند 1390

 

وظایف خواص و علما در عصر غیبت

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


وظایف خواص و علما در عصر غیبت


 علماى اسلام و رهبران فكرى فرهنگى جامعه ى اسلامى مكرر در روایات مورد تعریف و تمجید قرار گرفته و شأن والاى آنان گوشزد شد است پیامبر مكرم اسلام فرمودند:

 «جایگاه و منزلت فقیه در این وقت (غیبت) مانند جایگاه و منزلت انبیاء بنى اسرائیل است».[1]

 علما وارثان انبیاء،[2] حصون اسلام[3] و حجّت هاى ائمه(علیه السلام) بر مردم هستند.[4]

 بیان این مقام و منزلت از زبان معصومین )علیهم السلام( حكایتگر رسالت ویژه و تكلیف حساس و خطیر علما به عنوان مشعلداران حقیقت، سكانداران دین، سنگربانان عقیده و ایمان و پرچمداران هدایت مردم است.

 آنان در عصر غیبت باید خلاء حضور امام غایب از دیدگان، را به خوبى پر كنند و تداعى كننده حضور آن سرور جهانیان و رفیق شفیق أمت باشند. بر این اساس علما در دوران انتظار وظیفه دارند عملكردى به شرح زیر داشته باشند.


برچسب‌ها: وظایف خواص و علما در عصر غیبت , وظایف یاران امام زمان,
 

دو شنبه 29 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


اشعار امام زمان (عج)

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


اشعار امام زمان (عج)

شعر و اشعار امام زمان (ع) : مجموعه اشعار در وصف امام زمان (عج) : اشعار امام زمان : اینبار مجموعه زیبایی از اشعار و شعر های حضرت مهدی (عج) و در وصف ان حضرت تهیه کرده ایم . اشعار آقا امام زمان که در این مجموعه هست هر کدام از شعر هایش هزاران نکته و دلسوختگی را بیان میکند . به تمامی دوستان و کاربرای توصیه میکنیم که این اشعار زیبا در وصف امام زمان (عج) را مشاهده و کپی کنند و هر چند وقتی درد و دلی با آقا بکنن و پای درد دل آقا بشینن .

 اشعار امام زمان (عج)

 :::: یا بقیه الله آجرک الله :::: اشعار امام زمان (عج) ::: یا صاحب الزمان ادرکنی ::::

 

اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري

کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟

 

چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي

اي آنکه در حجابت درياي نور داري

 


برچسب‌ها: اشعار امام زمان (عج) , شعر امام زمان,
 

دو شنبه 29 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


دعایی که امام‌ زمان به منتظران توصیه کردند

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


دعایی که امام‌ زمان به منتظران توصیه کردند

 واحد دین واندیشه تبیان زنجان 

 حجت‌الاسلام محمد صادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز  با بیان اینکه دعای عصر غیبت امام عصر ارواحناه فداه در روز جمعه بسیار مورد تاکید است، ابراز داشت: «شیخ ابوعمرو» نائب اوّل امام عصر صلوات الله علیه این دعا را به «ابوعلى محمّد بن همّام» یاد داد، «سید بن طاوس» در «جمال الاسبوع» بعد از ذکر دعاهاى وارده بعد از نماز عصر جمعه و صلوات کبیره این دعا را ذکر کرده است، لذا یکی از دعاهایی است که که به خوبی وظایف منتظران را ترسیم می‌کند و به گونه‌ای بهترین عهد ما را با وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تعیین می‌کند، دعای عصر غیبت است.

 رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه امام زمان (عج) از طریق نائب اول خود برای منتظران خواندن دعای عصر غیبت را توصیه کردند، از ویژگی منتظر واقعی را راضی بودن به رسیدن وقت ظهور دانست.


برچسب‌ها: دعایی که امام‌ زمان به منتظران توصیه کردند , دعای منتظران,
 

دو شنبه 29 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


نکات علمی شگفت انگیر درباره نماز و وضو!

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


 

نکات علمی شگفت انگیر درباره نماز و وضو!

وضو و معالجه بیماری ها

 وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است که وضو می گیریم. جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است.برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونکه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می کند. این را هم بدانید که با تحریک نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار را تحریک می کنیم و باعث سرحالی، شادابی، تسکین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد.و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می کند.از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، کلیه ها، کبد و&hellip;

 ایجاد نیرو و نشاط با وضو

در احادیث آمده که بعد از وضو، بدن را با چیزی خشک نکنیم وبگذاریم خودش خشک شود. دلیل آن اینست که بدن در برابر سرمائی که حس می کند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.

رابطه نماز با میدان مغناطیسی و بارهای الکتریکی

 


برچسب‌ها: نکات علمی شگفت انگیر درباره نماز و وضو , وضو,
 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


آثار و عواقب دنیوی گناه

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


آثار و عواقب دنیوی گناه

در قرآن کریم و روایات اسلامی آثار سوء و عواقب بسیاری برای گناهان مختلف بیان شده است. این آثار سوء مختص به امور معنوی و اخروی نیست بلکه گناهان دارای ضررهای دنیوی نیز می باشند. برخی از اثرات بیان مختص به گناه خاصی نیست بلکه در مورد تمامی گناهان می باشد. اکنون به ذکر برخی از عواقب شوم گناهان می پردازیم.
در قرآن کریم، ده ها آیه پیرامون آثار و کیفر گناه آمده است از جمله: &laquo;و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر؛ و هر گرفتارى که به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام داده اید و (خدا) بسیارى را نیز عفو مى کند&raquo; (شوری، 30).
امام علی (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مى فرماید: &laquo;خیر آیة فى کتاب الله هذه الایة؛ بهترین آیه خدا در قرآن همین آیه است&raquo;. سپس فرمود: &laquo;یا على! ما من خدش عود و لانکبة قدم الا بذنب: اى على! هر خراشى که از چوبى به انسان مى رسد و هر لغزش قدمى بر اثر گناهى است که از او سرزده است&raquo;.

باقی متن در ادامه مطلب

آثار و عواقب دنیوی گناه

در قرآن کریم و روایات اسلامی آثار سوء و عواقب بسیاری برای گناهان مختلف بیان شده است. این آثار سوء مختص به امور معنوی و اخروی نیست بلکه گناهان دارای ضررهای دنیوی نیز می باشند. برخی از اثرات بیان مختص به گناه خاصی نیست بلکه در مورد تمامی گناهان می باشد. اکنون به ذکر برخی از عواقب شوم گناهان می پردازیم.
در قرآن کریم، ده ها آیه پیرامون آثار و کیفر گناه آمده است از جمله: &laquo;و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر؛ و هر گرفتارى که به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام داده اید و (خدا) بسیارى را نیز عفو مى کند&raquo; (شوری، 30).
امام علی (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مى فرماید: &laquo;خیر آیة فى کتاب الله هذه الایة؛ بهترین آیه خدا در قرآن همین آیه است&raquo;. سپس فرمود: &laquo;یا على! ما من خدش عود و لانکبة قدم الا بذنب: اى على! هر خراشى که از چوبى به انسان مى رسد و هر لغزش قدمى بر اثر گناهى است که از او سرزده است&raquo;.

محرومیت از روزى و نعمت
یکى از آثار گناه که در زندگى دنیوى آشکارا دیده مى شود، محرومیت از نعمتها و تنگى روزى است. امام صادق علیه السلام مى فرمایند: &laquo;ان الذنب یحرم العبد الرزق&raquo;: گناه بنده را از روزى محروم مى سازد.
در روایت دیگرى از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است: &laquo;ان الله قضى قضاه حتما لاینعم على العبد بنعمة فیسلبها ایاه حتى یحدث العبد ذنبا یستحق بذلک النقمه&raquo;: خداوند حکم قطعى و حتمى فرموده که نعمتى را که به بنده اى مرحمت فرموده از او باز نگیرد، مگر زمانى که گناهى کند که مستحق کیفر گردد.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز فرموده اند:&laquo;وایم الله ما کان قوم قط فى غض نعمة من عیش فزال عنهم الا بذنوب اجنرحوها، لان الله لیس بظلام للعبید&raquo;&raquo;: به خدا سوگند هرگز مردمى زندگانى خرم و نعمت فراهم را از کف ندادند مگر به کیفر گناهى که انجام دادند، زیرا خدا بر بندگان ستمکار نیست.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: پدرم همواره مى فرمود: &laquo;ان الله قضى قضاء حتما الا ینعم على العبد بنعمة فیسلبها ایاه حتى یحدث العبد ذنبا یستحق بذلک النقمة؛ خداوند حکم قطعى فرموده که نعمتى را که به بنده اش داده، از او نگیرد، مگر زمانى که بنده گناهى انجام دهد که به خاطر آن سزاوار کیفر گردد&raquo;.

امیر مؤمنان على (علیه السلام) در خطبه 178 نهج البلاغه مى فرماید:&laquo;و ایم الله! ما کان قوم قط فى غض نعمة من عیش فزال عنهم الا بذنوب اجترحوها، لان الله لیس بظلام للعبید؛ به خدا سوگند هیچ ملتى از آغوش ناز و نعمت زندگى گرفته نشد مگر به واسطه گناهانى که مرتکب شدند، زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد&raquo;، سپس افزود:&laquo;و لو ان الناس حین تنزل بهم النقم، و تزول عنهم النعم، فزعوا الى ربهم بصدق من نیاتهم، و وله من قلوبهم، لرد علیهم کل شارد و اصلح لهم کل فاسد؛ هر گاه مردم موقعى که بلاها نازل مى شود، و نعمتهاى الهى از آنها سلب مى گردد، با صدق نیت رو به درگاه خدا آورند، و با قلبهائى آکنده از عشق و محبت به خدا از او درخواست حل مشکل کنند، خداوند آنچه را از دستشان رفته به آنها باز مى گرداند و هرگونه فسادى را براى آنها اصلاح مى کند&raquo; و از این بیان رابطه گناهان با سلب نعمتها به خوبى آشکار مى شود.

در کتاب کافی از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: &laquo;إن الله عزوجل بعث نبیا من أنبیائه إلى قومه و أوحى إلیه أن قل لقومک إنه لیس من أهل قریة و لا أناس کانوا على طاعتی فأصابهم فیها سراء فتحولوا عما أحب إلى ما أکره إلا تحولت لهم عما یحبون إلى ما یکرهون و لیس من أهل قریة و لا أهل بیت کانوا على معصیتی فأصابهم فیها ضراء فتحولوا عما أکره إلى ما أحب إلا تحولت لهم عما یکرهون إلى ما یحبون و قل لهم إن رحمتی سبقت غضبی فلا تقنطوا من رحمتی فإنه لا یتعاظم عندی ذنب أغفره و قل لهم لا یتعرضوا معاندین لسخطی و لا یستخفوا بأولیائی فإن لی سطوات عند غضبی لا یقوم لها شی ء من خلقی: خدا به یکی از پیغمبرانش که او را به سوی قومش فرستاد بود چنین وحی کرد: به مردمت اطلاع بده که (قریه یعنی محل جمع شدن. لازم نیست که حتما ده باشد. در اصطلاح امروز ما قریه یعنی ده، ولی در اصطلاح قرآن قریه به شهر هم اطلاق می شود. از ماده " قری " به معنی محل اجتماع است) مردم یک محلی، دهی، شهری و به طور کلی مردمی نیستند که بر راه من و اطاعت من باشند (یعنی صالح باشند) و به همین جهت برای آنها خوشی و نعمت و سعادت بیاید و بعد اینها از این نعمتها سوء استفاده بکنند یعنی بیافتند در عیش و فساد اخلاق، و فاسد بشوند (به عبارت دیگر مردمی نیستند که صالح باشند و پشت سر این صلاح، من برایشان سعادت بیاورم ولی بعد این سعادت و خوشی، آنها را به سوی فساد بکشاند یعنی از این نعمت سوء استفاده کنند)&raquo; مگر اینکه من هم نظرم را درباره آنها تغییر بدهم و آنچه را که آنها دوست می دارند از ایشان بگیرم و چیزی به آنها بدهم که از آن بدشان می آید، یعنی بجای نعمت نقمت بدهم. و مردم جایی یا حتی مردم خانواده ای نیستند که بر معصیت من و در راه فساد باشند و در نتیجه به ایشان سختی برسد و برگردند از آنچه مورد کراهت من است به سوی آنچه محبوب من است مگر آنکه من دو مرتبه نظرم را درباره آنها تغییر بدهم و آنچه را که بر آنها سختی بود عوض کنم و به ایشان خوشی بدهم که آنها هم راضی بشوند و آن را دوست داشته باشند&raquo;.

نزول بلا
گناه موجب نزول بلا و نکبت بر فرد و اجتماع گناهکار است. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: &laquo;ما من نکبة تصیب العبد الا بذنب وما یعفوا الله عنه اکثر: هیچ رنج و مصیبتى به بنده نمى رسد مگر به سبب گناهى. و (تازه) آنچه را خدا مى بخشاید بیشتر است&raquo;.
مقصود از این عبارت، این است که هر گناهى مى تواند موجب رنج و مصیبت براى گناهکار باشد ولى خداوند به رحمت خود، بسیارى از گناهان را مى بخشاید و در اثر آنها مصیبتى نازل نمى فرماید.
امام موسى کاظم علیه السلام مى فرمایند:&laquo;حق على الله ان لایعصى فى دار الا اضحاها للشمس حتى تطهرها: بر خدا سزاوار است که هر خانه اى را که در آن نافرمانى خدا مى شود خراب کند تا خورشید بر آن بتابد و پاکش کند&raquo;.
قرآن کریم نیز از امتهایى یاد مى کند که از نعمت خداوند برخوردار بودند و در اثر گناه، آن نعمتها از آنان گرفته شد و هلاک شدند.&laquo;ألم یروا کم اهلکنا من قبلهم من قرن مکنهم فى الارض مالم نمکن لکم وارسلنا السماء علیهم مدرارا وجعلنا الانهر تجرى من تحتهم فاهلکنهم بذنوبهم وأنشأنا من بعدهم قرنا ءاخرین: آیا ندیده اند که پیش از آنان چه بسیار امتها را هلاک کردیم؟ (امتهایى که) در زمین به آنان امکاناتى داریم که براى شما آن امکانات را فراهم نکرده ایم، و (بارانهاى) آسمان را پى در پى بر آنان فرو فرستادیم، و رودها را از زیر (شهرهاى) آنان روان ساختیم. پس ایشان را به (سزاى) گناهانشان هلاک کردیم، و پس از آنان نسلهاى دیگرى پدید آوردیم&raquo; (انعام/ 6).
&laquo;فانزلنا على الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون: بر ستمگران به خاطر نافرمانى عذابى از آسمان فرستادیم&raquo; (بقره، 59).
امام على (علیه السلام) نیز فرموده اند: &laquo;واحذروا ما نزل بالامم قبلکم من المثلات بسوء الافعال و ذمیم الاحوال&raquo;: از کیفرهایى که بر سر امتهاى پیشین به سبب اعمال ناشایست و کارهاى نکوهیده آمد بپرهیزید (نهج البلاغه، خطبه 192). در این عبارت نیز بیان شده است که چگونه زشتکارى و گناه موجب کیفر دیدن امتها مى شود.

کوتاهی عمر
در طول تاریخ جوامع بسیارى بوده اند که بر اثر ظلم و ستم و هوسبازى و انواع گناهان به اصطلاح جوانمرگ شدند، و به تعبیر قرآن به اجل مسمى نرسیدند .در حدیث جامع و جالبى نیز از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم: &laquo;من یموت بالذنوب اکثر مما یموت بالاجال، و من یعیش بالاحسان اکثر ممن یعیش بالاعمال&raquo;: آنها که با گناه میمیرند بیش از آنها هستند که با اجل طبیعى از دنیا مى روند و آنها که با نیکى زنده میمانند (و طول عمر مى یابند) بیش از آنها هستند که به عمر معمولى باقى میمانند.

قران کریم در چندین آیه به این مطلب اشاره می فرماید: &laquo;...فاهلکناهم بذنوبهم: آنها را به خاطر گناهانشان نابود ساختیم&raquo; (انعام، 6).
&laquo;فتلک بیوتهم خاویة بما ظلموا: این خانه هاى آنهاست که به خاطر ظلم و ستمشان خالى مانده است&raquo; (نمل، 52)
&laquo;مما خطیئاتهم اغرقوا: آنها به خاطر گناهانشان غرق شدند&raquo; (نوح، 25).
همچنین ارتکاب گناهان آثار و عواقب سوء دیگری نیز می شود که به برخی از آنها اشاره می کنیم: گناه، سبب عدم امنیت از حوادث می شود. امیرمؤمنان على (علیه السلام) فرمودند: گنهکار نباید خود را از بلاهاى شبانه و حوادث ناگهانى ایمن بداند.
قران کریم در مورد قوم ثمود می فرماید: &laquo;فدمدم علیهم ربهم بذنبهم فسواها: پس خدا آنها (قوم ثمود) را به خاطر گناهانشان درهم کوبید و سرزمینشان را صاف و مسطح کرد&raquo; (شمس، 14).
گناه موجب نزول بلاهاى بى سابقه می شود. امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: &laquo;کلما أحدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون&raquo;: هر زمانی که بندگان گناهانی را انجام دهند که قبلا انجام نمی دادند، خداوند بلاهایی را بر ایشان نازل می کند که قبلا آنرا نمی شناختند.

گناه موجب تسلط اشرار بر مؤمنین می شود. امام صادق (عایه السلام) می فرمایند: &laquo;یقول الله عزوجل إذا عصانی من عرفنی سلطت علیه من لا یعرفنی&raquo;: خداوند عزوجل می فرماید: هنگامی که شخصی که مرا می شناسد مرا نافرمانی کند، شخصی را که مرا نمی شناسد بر او مسلط می کنم.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: &laquo;إن أحدکم لیکثر به الخوف من السلطان و ما ذلک إلا بالذنوب فتوقوها ما استطعتم و لا تمادوا فیها&raquo;: همانا یکی از شما ترس و خوف بسیاری از سلطان پیدا می کند و این نیست مگر به خاطر گناهان. پس تا آنجا که می توانید از آنها پروا کنید و آنها را ادامه ندهید.
گنهکاری یک قوم موجب کم بارانی منطقه آنها می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: &laquo;هیچ سالی کم باران تر از سال دیگر نمی شود ولی خداوند آن (باران) را در هر مکانی که بخواهد قرار می دهد. همانا هنگامی که قومی مرتکب گناهان شوند، خداوند مقدار بارانی را که در آن سال برای آنها مقدر کرده بوده به اقوام دیگر و ...&raquo;

منبع : tahoordanesh.com

 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

برخی از آثار دنیوی گناهان

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


برخی از آثار دنیوی گناهان

 فرمان&zwnj;های خداوند محدوده&zwnj;های مجاز را از قلمروهای ممنوع جدا می&zwnj;کنند و راه رسیدن به کمال واقعی را نشان می&zwnj;دهد کسی که در قلمروهای ممنوع گام می&zwnj;گذارد گناهکار است و مهم&zwnj;ترین نتیجه&zwnj;ای که از کار خود می&zwnj;گیرد محرومیت از کمال انسانی و قرب الهی است

 در کتاب و سنت سخنان بسیاری درباره آثار سوء گناهان آمده است. برای بسیاری از گناهان نتایج سوئی در دنیا و آخرت دارد و این امر بر کسی پوشیده نیست و ما در این مجال بیشتر در صدد بیان آثار دنیوی گناهان هستیم تا بعضی از ما نپنداریم حالا کو تا قیامت و کو تا جهنم بگذارید از زندگیمان لذت ببریم .  

برخی از آثار دنیوی گناهان

 فرمان&zwnj;های خداوند محدوده&zwnj;های مجاز را از قلمروهای ممنوع جدا می&zwnj;کنند و راه رسیدن به کمال واقعی را نشان می&zwnj;دهد کسی که در قلمروهای ممنوع گام می&zwnj;گذارد گناهکار است و مهم&zwnj;ترین نتیجه&zwnj;ای که از کار خود می&zwnj;گیرد محرومیت از کمال انسانی و قرب الهی است

 در کتاب و سنت سخنان بسیاری درباره آثار سوء گناهان آمده است. برای بسیاری از گناهان نتایج سوئی در دنیا و آخرت دارد و این امر بر کسی پوشیده نیست و ما در این مجال بیشتر در صدد بیان آثار دنیوی گناهان هستیم تا بعضی از ما نپنداریم حالا کو تا قیامت و کو تا جهنم بگذارید از زندگیمان لذت ببریم .  

در قرآن کریم اطاعت و عصیان در برابر هم قرار دارند و آثار کاملاً متفاوت آنها بیان شده است. خداوند در سوره نساء پس از بیان احکام ارث، از قوانین آن به عنوان حدود الهی یاد می&zwnj;کند و آثار اطاعت عصیان را این&zwnj;گونه بیان می&zwnj;فرماید:&laquo; تِلْک حُدُودُ اللّهِ وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَذَلِک الْفَوْزُ الْعَظِیمُ یَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِینٌ &raquo; [مائده 14و 13] ؛ این مرزهای الهی است و هر کسی از خدا و پیامبر او اطاعت کند خداوند وی&zwnj; را به باغ&zwnj;هائی درآورد که همواره آب از زیر درختانش روان است جاودانه در آن می&zwnj;مانند و این پیروزی بزرگی است و هر کس نافرمانی خدا و پیامبر او را کند و از مرزهای او تجاوز کند وی را در آتشی درآورد که جاودانه در آن خواهد بود و برای او عذابی خوارکننده است. از مسلمات دین و علم و تجربه است که کردار انسان، خواه نیک، خواه بد، دارای پی&zwnj;آمد و نتیجه، در دنیا و آخرت است، و همچون بذری است که در جهان کاشته می&zwnj;شود، اگر بذر گل بود، نتیجه&zwnj;اش گل و اگر خار بود، نتیجه&zwnj;اش خار است.

هر عملی دارای عکس&zwnj;العمل و هر کنشی دارای واکنشی است مثلاً زدن توپ فوتبال را به زمین، عمل و کنش می&zwnj;گویند، برخاستن آن توپ از زمین را عکس&zwnj;العمل و واکنش می&zwnj;گویند و چگونگی آن برخاستن بستگی به چگونگی زدن دارد.پس باید توجه داشت که مکافات عمل، هم در دنیا وجود دارد و هم در آخرت با این فرق که مکافات عمل در دنیا خیلی کمرنگ&zwnj;تر از آخرت می&zwnj;باشد و نوعا انسان ها به عواقب سوء گناه در دنیا توجه ندارند که هر بلائی و هر مکافاتی و هر گرفتاری که به انسان می&zwnj;رسد از گناه می&zwnj;باشد که البته این را نباید فراموش کنیم که گرفتاری های گوناگونی که در دنیا دامنگیر انسان می&zwnj;گردد گاهی مکافات عمل است و گاهی امتحان و برای بعضی مایه و پایه ترقی و تکامل و پاداش افزون و مضاعف است که مجال بحث در این مورد نیست.

قلب انسان در اثر گناه و معصیت تبدیل به سخت&zwnj;ترین فلزات می&zwnj;شود یعنی تبدیل به فولاد می&zwnj;شود انسان وقتی گناه روی گناه انجام داد دیگر هیچ حرف حقی در قلبش فرو نمی&zwnj;رود که قرآن می&zwnj;فرماید اگر ما این قرآن را به کوه&zwnj;ها نازل می&zwnj;کردیم کوهها متلاشی می&zwnj;شدند برخی از انسانها به قدری سنگ&zwnj;دل شده&zwnj;اند بر اثر گناه که قرآن هم در قلب آنها اثر نمی&zwnj;کند

قلب انسان در اثر گناه و معصیت تبدیل به سخت&zwnj;ترین فلزات می&zwnj;شود یعنی تبدیل به فولاد می&zwnj;شود انسان وقتی گناه روی گناه انجام داد دیگر هیچ حرف حقی در قلبش فرو نمی&zwnj;رود که قرآن می&zwnj;فرماید اگر ما این قرآن را به کوه&zwnj;ها نازل می&zwnj;کردیم کوهها متلاشی می&zwnj;شدند برخی از انسانها به قدری سنگ&zwnj;دل شده&zwnj;اند بر اثر گناه که قرآن هم در قلب آنها اثر نمی&zwnj;کند با وجود دانستن فلان گناه، گناه است همین&zwnj;طور و مکرر مرتکب آن گناه می&zwnj;شود و صدای حق را نمی&zwnj;شوند که قرآن در این&zwnj;باره می&zwnj;فرماید: کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ [سوره مطففین آیه 14]نه این حرف ها بهانه است، علت اصلی تکذیبشان این است که در اثر اعمال زشتشان دلهایشان زنگار بسته. از روضه الواعظین نقل شده که گفت: امام باقر علیه السلام فرمودند: هیچ چیز قلب آدمی را به قدر گناه فاسد نمی&zwnj;کند. قلب وقتی با گناه آشنا شد، روز به روز بیشتر متمایل بدان می&zwnj;شود، تاجائی که گناه بر آن چیره شود آن&zwnj;وقت است که قلب زیر و رو گشته بالا و پائین می&zwnj;شود. گناه هم به فرد ضرر می&zwnj;رساند که قرآن می&zwnj;فرماید در سوره شوری آیه 30 &laquo;و هر مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شما و خدا از بسیاری از گناهان در می&zwnj;گذرد.&raquo;

گناهان نه تنها آثار فردی دارند که عامل ذلت انسان می&zwnj;شود بلکه آثار اجتماعی هم دارد یعنی بعضی از گناهان در اجتماع هم آثار سوء دارد که به نمونه&zwnj;هائی از آنها اشاره می&zwnj;کنیم به عنوان مثال قرآن می&zwnj;فرماید:&laquo; یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ&raquo;.[ سوره بقره آیه 276]؛ خدا ربا را کاهش و صدقات را افزون می&zwnj;کند و او هیچ کفران&zwnj;پیشه&zwnj;ی گناهکاری را دوست نمی&zwnj;دارد.

پس همچنان&zwnj;که یکی از خصوصیات صدقات، این است که نمو می&zwnj;کند و این نموّ، لازم قهری صدقه است و از آن جداشدنی نیست چون باعث جلب محبت و حسن تفاهم و جذب قلوب است و امنیت را گسترش داده و دلها را از اینکه به سوی غصب و دزدی و افساد و اختلاس بگراید، باز می&zwnj;دارد و نیز باعث اتحاد و مساعدت و معاونت گشته و اکثر راههای فساد و فنای اموال را می&zwnj;بندد و همه اینها باعث می&zwnj;شود که مال آدمی در دنیا هم زیاد شود و چند برابر گردد و هم در آخرت.همچنین یکی از خواص ربا کاهش مال و فنای تدریجی آن است چون ربا باعث قساوت قلب و خسارت می&zwnj;شود و این دو باعث بغض و عدالت و سوءظن می&zwnj;گردد و امنیت و مصونیت را سلب نموده، نفوس را تحریک می&zwnj;کند تا از هر راهی و وسیله&zwnj;ای که ممکن باشد چه با زبان و چه با عمل، چه مستقیم و چه غیرمستقیم از یکدیگر انتقام بگیرند و همه اینها باعث تفرقه و اختلاف می&zwnj;شود و این هم راه&zwnj;های فساد و زوال و تباهی مال را می&zwnj;گشاید و کمتر مالی از آفت و یا خطر محفوظ می&zwnj;ماند.

گناهان نه تنها آثار فردی دارند که عامل ذلت انسان می&zwnj;شود بلکه آثار اجتماعی هم دارد یعنی بعضی از گناهان در اجتماع هم آثار سوء دارد
گناه و تاثیر آن در ایجاد اضطراب و از بین رفتن حس امنیت:

خداوند در قرآن کریم تعبیر زیبایی آورده است و می فرماید کسی که از من غافل شود، زندگی سختی خواهد داشت.

وقتی غفلت و گناه ایجاد می شود و فاصله از خداوند ایجاد می شود، احساس امنیت از بین می رود و می دانیم اساس خوشبختی حس امنیت است و اساس بدبختی عدم حس امنیت و اضطراب و ترس است که مادر تمام بیماری هاست.وقتی با گناه این فاصله ایجاد می شود، آرامش جای خود را به اضطراب می هد. اضطراب و افسردگی و غم ایجاد سوداهای رسوبی و بیماری زا می کند. در سال 1985 میلادی در هاروارد نیز تحقیقاتی انجام شد و گفته اند که مهمترین عامل ایجاد سرطان، ایجاد بیماریهای عفونی، بیماریهای روماتیسمی و تمامی اختلالات، عقب نشینی سیستم ایمنی است که مهمترین علت آن غم و غصه و اضطراب است.بنابراین فراموشی خداوند و فاصله گرفتن از حق تعالی یک سختی در جان و دل ایجاد می کند، قلب مومن (قلب معنوی) مرکز ارتباط با خداوند است و حق تعالی گفته است آسمانها و زمین نمی توانند مرا در خود جای دهند ولی قلب مومن می تواند.

حال قلب یک فرد گناهکار سفت و سخت می شود و سیاه می گردد، دیگر جایگاه خداوند نیز نخواهد بود و از خداوند فاصله می گیرد و دچار اضطراب می گردد که این شروع تغییرات سودای بیماری زا در بدنش خواهد شد، هیجانات صفرایش را بهم می ریزد، بلغم، سودا و دم را به هم می ریزد و اختلال اخلاطی بسیار بدی ایجاد می کند که پایه تمام بیماریها از جمله سرطان است، سرطانها از رسوب سودا ایجاد می شوند و امروزه تاکید دارند که اضطرابها یکی از اصلی ترین فاکتورهای بروز سرطان است.

 نزول بلا و آفت

گناه خود آفت و بلا برای مسیر حیات طیبه است، ولی موجب نزول بلا و آفات بر فرد و جامعه هم می شود. قرآن کریم به وضوح به این ارتباط اشاره می کند:

&laquo;ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم ویعفوا عن کثیر&raquo;.(1)

امام صادق علیه السلام می فرماید:&laquo;اما انه لیس من عرق یضرب و لانکبه ولاصداع ولامرض الا بذنب&raquo;(2)؛

بدان که هیچ رگی زده نمی شود و هیچ پایی به سنگ نمی خورد و درد سر و مرضی پیش نیاید مگر به جهت گناهی که انسان مرتکب شده است.

مطابق روایات اگر گناهان جدید در جامعه واقع شود، بلا و آفت و گرفتاری هایی که سابقه نداشته، نازل می شود.(3) بدین خاطر علت بیماری های جدید مثل ایدز، جنون گاوی و ... به نوعی اثرات وضعی گناهان نو و جدیدی است که در دنیا شیوع یافته.

از جمله دیگر گناهان آفت زا عبارتند از: خوردن مال یتیم، زنا، فرار از جنگ، کمک نکردن به مظلوم، ترک امر به معروف و نهی از منکر و...

 گناه موجب نسیان و فراموشی می شود. فراموشی عوامل مختلف فیزیولوژیکی و روانی می تواند داشته باشد. گناهان نیز یکی از عوامل فراموشی به شمار می روند. البته فراموشی مراتبی از ضعف قوه حافظه و ذاکره تا فراموشی آموخته ها و فراموشی نعم الهی دارد

گناه و نسیان

گناه موجب نسیان و فراموشی می شود. فراموشی عوامل مختلف فیزیولوژیکی و روانی می تواند داشته باشد. گناهان نیز یکی از عوامل فراموشی به شمار می روند. البته فراموشی مراتبی از ضعف قوه حافظه و ذاکره تا فراموشی آموخته ها و فراموشی نعم الهی دارد.

یکی از عقوبت های الهی برای گناهکاران ضعف قوه یادآوری است. امام رضا علیه السلام می فرماید: &laquo;اتقوا الذنوب فانها ممحقه للخیرات ان العبد لیذنب الذنب فینسی به العلم الذی کان قد علمه&raquo;(4)؛

از گناهان بپرهیزید؛ چون گناهان باعث از بین رفتن خیرات می شود. همانا بنده ای مرتکب گناهی می شود و آن باعث می شود علمی را که قبلا آموخته بود، فراموش کند.

همچنین امام صادق علیه السلام فرمود:

&laquo;ان مما اعان الله به علی الکذابین النسیان&raquo;(5)؛از جمله چیزهایی که خداوند با آن دروغ گویان را عقوبت می کند، فراموشی است.

کوتاهی عمر

عمر بزرگترین سرمایه اهل ایمان برای کسب درجات عالیه است. لذا اولیای الهی همیشه طول عمر طلب می کردند همچنان که پاره ای از اعمال صالح مثل صله رحم موجب زیادی عمر است برخی از گناهان نیز موجب کوتاهی عمر می شوند. آه و نفرین صاحبان حق و مظلومان ازمؤثرترین عوامل کاهش عمر است. البته اجل بر دو نوع است: مقدر و معلق. اجل مقدر پایان طبیعی عمر آدمی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد. ولی اجل معلق مرگ زودرس است که با ارتکاب گناهان و یا اعمال صالح، تغییر می کند. امام صادق علیه السلام می فرماید:

&laquo;نعوذ بالله من الذنوب التی تعجل الفناء و تقرب الآجال و تخلی الدیار وهی قطعیه الرحم و العقوق و ترک البر&raquo;(6)؛ پناه می برم به خدا از گناهانی که مایه تسریع در نابودی است. گناهانی که مرگ ها را نزدیک کرده و خانه ها را ویران می کند. آن گناهان قطع رحم، آزردن پدر و مادر و ترک نیکی و احسان است.

قسم دروغ، زنا، کشتن پدر از دیگر گناهانی است که موجب کوتاهی عمر است. پیامبراکرم صلی الله علیه و اله و سلم می فرماید:

&laquo;ان الیمین الکاذبه تذر الدیار بلاقع من اهلها و تورث الفقر فی العقب&raquo;(7)؛قسم دروغ خانه ها را بی صاحب و بی خانمان می سازد و موجب فقر فرزندان می شود.

فقر

گناه یکی از عوامل مهم فقر است. چه فقر مادی و تنگدستی معیشتی و چه فقر معنوی و تهی دستی روح آدمی. ماهیت بعضی از گناهان هزینه بر است و بار مالی دارد مثل ربادادن، رشوه دادن، قمار و ... همچنین اساسا گناه نعمت را از کف می برد و رزق و روزی را کم می کند. امام باقر علیه السلام می فرماید: &laquo;ان العبد لیذنب الذنب فیزوی عنه الرزق&raquo;(28) بنده خدا گناه می کند و در نتیجه رزق و روزی از او دور می شود. حضرت امیر علیه السلام می فرماید: &laquo;ما کان قوم قط فی غض نعمه من عیش فزال عنهم الا بذنوب&raquo;(9)؛ هیچ عیش و خوشی از قومی زایل نمی شود، مگر به خاطر گناهان. البته باید دقت کرد فقر عوامل دیگری غیر از گناه نیز دارد. لذا نمی توان گفت هرکس فقیر است، گناهکار است. امام صادق علیه السلام خطاب به یکی از شیعیان که خود را فقیر معرفی کرده بود، فرمودند: تو فقیر نیستی، زیرا محبت ما را داری و آن گران بهاترین چیز است.

سرگردانی

 آثار و عقوبت غضب الهی است که انسان به سرگردانی می افتد و قدرت تشخیص خوب از بد را ندارد و نظام فکری اش مختل می شود. حکایت چهل سال سرگردانی بنی اسرائیل به خاطر نافرمانی نمونه ای از این حیرت است. حضرت امیر علیه السلام می فرماید: &laquo;لقد استهام بکم الخبیث&raquo;(10) ؛ شیطان خبیث شما را به حیرت می اندازد.

این مورد را بسیاری از ما با آن آشنایی تام داریم روزها می گذرد و در تحیر و سرگردانی روزهایی تلخ و بی فایده را از سر می گذرانیم و بدون هیچ آرامش و آسایشی.!

تسلط اشرار و ستمگران: برخی از گناهانی که باعث تسلط اشرار می شوند: 1. ترک امر به معروف و نهی از منکر، امام صادق علیه السلام می فرمایند: &laquo;لاتترکوا الامر بالمعروف والنهی عن المنکر فیولی الله امورکم شرارکم&raquo;.(11)

عدم اطاعت از رهبری و خیانت به امام. پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند: &laquo;و لم یتبعوا الاخیار من اهل بیتی سلط الله علیهم شرارهم&raquo;(12) اگر از برگزیده های اهل بیتم پیروی نکنند، خداوند ناپاکان و اشرار آنها را بر آنها مسلط می گرداند.

دوری ازعلما:

 رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم می فرماید: &laquo;سیأتی زمان علی الناس یفرون من العلماء کما یفر الغنم من الذنب فاذا کان ذلک ابتلاهم الله بثلثه أشیاء: الاول یرفع الله البرکه من أموالهم و الثانی سلط الله علیهم سلطانا جائرا و الثالث یخرجون من الدنیا بلا ایمان&raquo;(13)؛ زمانی بر مردم فرا خواهد رسید که از علما فرار کنند، چنان که گوسفند از گرگ بگریزد. پس خداوند به خاطر این کارشان آنها را به سه گرفتاری مبتلا می کند: اول این که برکت را از مالشان برمی دارد. دوم این که سلطان ستمگری بر آنها مسلط می کند. سوم این که بی ایمان از دنیا می روند.

پیمان شکنی: امام صادق علیه السلام می فرماید: &laquo;اذا نقضوا العهد سلط الله علیهم عدوهم&raquo;(14)؛ اگر که پیمان شکنی بکنند، خدا دشمنانشان را بر آنها مسلط می کند. 

 پی نوشت ها:

1- شوری، 29.

2- اصول کافی ، ج 2، ص 219، ح 3، باب الذنوب.

4- میزان الحکمه، ج 3، ص 465.

5- اصول کافی، ج 2، ص 341، ج 15، باب الکذب.

6- اصول کافی، ج 2، ص 448، ح 2، باب تفسیر الذنوب.

7- بحارالانوار، ج 101، ص 283، ح 24.

8- اصول کافی، ج 2، ص 270، ح 8، باب الذنوب. 
9- نهج البلاغه، خطبه 187.

10- همان، خطبه 133.

11- بحارالانوار، ج 74، ص 407، ح 36.

12- اصول کافی، ج 2، ص 374، ح 2، فی عقوبات المعاصی.

13- بحارالانوار ، ج 22، ص 453.

14- اصول کافی، ج 2، ص 374، ح 2، باب عقوبات المعاصی.

 

فرآوری:بصیرت بخش قرآن تبیان


برچسب‌ها: برخی از آثار دنیوی گناهان , گناه , آثار گناه,
 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

ابوبکر و عمر ( فلانی و فلانی ) را بشناسید

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


ابوبکر و عمر ( فلانی و فلانی ) را بشناسید

آیا بدتر، پست تر و پلیدتر از شیطان در جهان کسى هست ؟ آیا خداوند چنین کسى را تاکنون آفریده است ؟ آن طور که خود شیطان گفته ، بدتر از او هم وجود دارد.

امام صادق علیه السلام از امیر المومنین علیه السلام نقل مى کند که آن حضرت فرمود: روزى از کوفه خارج شدم ، در حالى که قنبر و عده اى از اصحاب هم با من بودند. به قنبر گفتم : آیا چیزى را که من مى بینم تو هم مى بینى ؟ عرض کرد: خیر، من چیزى نمى بینم . به اصحاب خود گفتم : آیا شما مى بینید چیزى را که من مى بینم ؟ عرض کردند: خیر، یا امیر المومنین ! خدا چشم شما را نورانى و روشن تر گرداند.

ابوبکر و عمر ( فلانی و فلانی ) را بشناسید

آیا بدتر، پست تر و پلیدتر از شیطان در جهان کسى هست ؟ آیا خداوند چنین کسى را تاکنون آفریده است ؟ آن طور که خود شیطان گفته ، بدتر از او هم وجود دارد.


برچسب‌ها: ابوبکر , عمر , ابوبکر و عمر ,
 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


درهای بسته با بسم الله باز می شو‌د

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


درهای بسته با بسم الله باز می شو&zwnj;د

 

درهاى طاعت را با بسم اللّه; گفتن بگشایید

هرگاه یکى از شما وضو بگیرد و بسم اللّه; الرحمن الرحیم نگوید، شیطان در آن شریک است و اگر غذا بخورد و آب بنوشد یا لباس بپوشد و هر کارى که باید نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنین نکند، شیطان در آن شریک است.

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از ایسنا، گفتن بسم الله الرحمن الرحیم برای آغاز هر کار و فعالیتی همواره مورد تاکید بزرگان دین بوده و این سنت حسنه از ویژگی;های مسلمانان به جهت شاهد و ناظر گرفتن خداوند بر تمام اعمال بندگان است.

درهای بسته با بسم الله باز می شود

 

 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


عوامل رهایی از گزند ابلیس

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


عوامل رهایی از گزند ابلیس

 استعاذه

 هنگام تلاوت قران از شیطان رانده به خدا پناه ببر- سوره نحل ایه 98 .

وقتی بنده وارد مسجد می شود و می گوید : به خدا از شر شیطان پناه می برم شیطان می گوید : او کمرم را شکست (پیامبر اکرم (ص)) .

 استغفار

 رسول خدا (ص) می فرماید : سه دسته از شرور ابلیس و سربازان ان معصومند : ذکر کنندگان خدا . گریه کنندگان از خوف خدا و استغفار کنندگان در سحرها .

امام باقر (ع) می فرماید : استغفار بند دل شیطان را پاره می کند .

 


برچسب‌ها: عوامل رهایی از گزند ابلیس , شیطان , وسوسه‌,
 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

ادامه مطلب


حجاب در روایات

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


حجاب در روایات

1) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:&laquo;زنان در خانه به جایی که بر کوچه و بازار اشراف داشته باشند نروند، چرا که نگاه مردان به آنها خیره می&zwnj;شود. به آنان سوره نور را بیاموزید چون در این سوره از تحریم و عقوبت زنا و نیز از اجتناب نگاه به نامحرم سخن به میان آمده است.&raquo;

2) امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:&laquo;با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می&zwnj;دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی&zwnj;داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی&zwnj;حساب و بی&zwnj;رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می&zwnj;توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند...&raquo;

3) ام سلمه می گوید:
روزی من و میمونه خدمت رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابینا آمد. پیامبر به ما دو نفر فرمود چادر به سر کنیم و خود را بپوشانیم. ما گفتیم:&laquo;یا رسول الله، ابن مکتوم که نابیناست و ما را نمی&zwnj;بیند.&raquo;
پیامبر فرمود:&laquo;آیا شما هم کورید و او را نمی بینید؟!&raquo;

4) امام رضا علیه السلام در نامه&zwnj;ای به یکی از یاران خود نوشت:&laquo;نگاه به موی زنان حرام است، چون موجب تحریک و فساد است.&raquo;

منابع:
بحار الانوار، ج 103، باب 61 و 62.
بحار الانوار، ج 104، باب 91.

منبع : b-a-shabestar.blogfa.com


برچسب‌ها: حجاب در روایات , حجاب ,
 

یک شنبه 28 اسفند 1390

 

روزي شيطان تصميم گرفت از كارخود دست بكشد

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


روزي شيطان تصميم گرفت از كارخود دست بكشد

 

پس وسايل كارش را كه شامل خودپرستي، نفرت، ترس، خشم حرص، حسادت، شهوت، قدرت طلبي، غيبت، دروغ، تهمت و ... بود را به نمايش گذاشت.

يكي ازاين ابزارها، بسيار كهنه و كار كرده به نظر مي رسيد وشيطان بيشترين وگرانترين قيمت را براي آن انتخاب کرده بود که حاضر نبود باوجود کهنگي بيش از حدش، آن را ارزان بفروشد.

كسي از او پرسيد: ‍«اين وسيله چيست و چرا اينقدر گران است؟»

شيطان گفت: «اين نوميدي و افسردگي است.»

پرسيدند: « چرا اين همه گران است؟»

شيطان گفت:«زيرا اين وسيله براي من بيش از ابزارهاي ديگر موثر بوده است؛ هرگاه ساير وسايلم بي اثر مي شوند. فقط بااين وسيله است كه مي توانم قلب انسانها را بگشايم و كارم را انجام دهم. اگر بتوانم كسي را به احساس ناميدي، ياس، دلسردي و تنهايي وادارم، مي توانم برنامه هايم را اجرا كنم. اين وسيله را روي همه انسانها امتحان كرده ام و به همين علت هم كهنه و كاركرده به نظر مي‌رسد.»

يادمان باشد انسان نااميد در دورترين جايگاه خود به خدا قرار دارد زيرا معصوم مي فرمايد: بزرگترين ضربه شيطان به انسان نااميد کردنش به رحمت خداست.

در نااميدي بسي اميد است پايان شب سيه برقو روشن کن ببخشين يعني اميد است

منبع : sefareshate-eslam.blogfa.com 


برچسب‌ها: روزي شيطان تصميم گرفت از كارخود دست بكشد , شیطان ,
 

جمعه 26 اسفند 1390

 

چگونه خود را از وسوسه‌های شیطان برهانیم؟

نویسنده : یه بنده خدا

موضوع : <-CategoryName->


چگونه خود را از وسوسه‌های شیطان برهانیم؟

 

ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‌تواند به انسان ضربه بزند.

کار شیطان صدور «سم» به درون انسان است. اگر کسی که می‌خواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب کند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جای بگذارد.

وسوسه‌ها نیز چنین است: هوا، هوس و شهوت رانی‌های گوناگون که رقیق‌ترین و سبک‌ترین آن در جوان ها و سنگین‌ترین آن در سالمندان، به‌صورت حبّ جاه و مقام مشاهده می‌شود، نشانه تأثیر سم است.

واپسین عقبه‌ای که بزرگان سیر و سلوک از آن نجات می‌یابند، «مقام خواهی» یا همین بازی‌هایی است که بسیاری به آن گرفتارند.

اگر کسی از تعاریف و القابی که به او می‌دهند، لذت ببرد، معلوم می‌شود که سم در او اثر کرده است. وجود مبارک امیرمومنان علیه‌السلام در عهدنامه مالک اشتر فرمود: شیطان همواره در پی حلمه است؛ وقتی کسی از تو تعریف می‌کند، باید مواظب باشی، چون در خط مقدم آتش شیطان قرار گرفته‌ای. 

کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‌کند، از درون آتش می‌گیرد، نه از بیرون. این شخص دیگر شبها خواب ندارد. هر چه قرص خواب بخورد، باز هم به خواب نمی‌رود. هر چه بستر نرم فراهم کند، باز هم خواب ندارد. زمانی انسان بر تشک نرم می‌خوابد، و زمانی این تشک پر از تیغ است. انسان بر روی این تشک به هر طرف بغلتد، تیغ می‌خورد. تیغی که از درون انسان بر می‌خیزد، با قرص خواب بر طرف نمی‌شود.

چه آساید به هر پهلو که گردد        کسی کز خار سازد او نهالین 

 

آیت الله جوادی آملی، نسیم اندیشه، ج1، ص124

گروه دین و اندیشه تبیان - حسین عسگری

 

منبع : sefareshate-eslam.blogfa.com 


برچسب‌ها: وسوسه‌های شیطان , شیطان , وسوسه‌,
 

جمعه 26 اسفند 1390

 

مطالب گذشته

·

حجاب ارسال در : 1398/11/18 19:15

·

آیامیدانید ...؟ 4 ارسال در : 1398/05/10 20:26

·

آیا در قرآن برای راهپیمایی هم آیه داریم؟ ارسال در : 1398/05/01 16:02

·

دعوت مراجع تقلید برای حضور در راهپیمایی روز قدس ارسال در : 1398/05/01 15:58

·

دو شبکه ماهواره ای فارسی زبان که در شب اربعین سنگ تمام گذاشتند!+ تصاویر ارسال در : 1398/04/29 18:37

·

روابط دختر وپسر از دیدگاه قرآن ارسال در : 1398/04/29 18:31

·

شباهت نظر رهبر انقلاب و پناهیان در مورد فرج و تحول در جهان ارسال در : 1398/04/28 16:50

·

داستان اراده محکم و همت بلند یک دختر ارسال در : 1398/04/23 17:18

·

داستان جالب عابد و سگ ارسال در : 1398/04/23 17:17

·

عشق واقعی... ارسال در : 1398/04/23 17:15

·

حکایت حمایت از حامیان حضرت علی(ع) ارسال در : 1398/04/23 17:09

·

عابد و شیطان ارسال در : 1398/04/23 17:08

·

تمنا ارسال در : 1398/04/23 17:07

·

تلخ ارسال در : 1398/04/23 17:05

·

چهار سخنی که زاهد را تکان داد! ارسال در : 1398/04/23 17:00

·

ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن ارسال در : 1398/04/23 16:55

·

شیطان و فرعون ارسال در : 1398/04/23 16:52

·

داستان جالب بهلول و شکستن سر استاد ارسال در : 1398/04/23 16:34

·

حکایت آن درخت ارسال در : 1398/04/23 16:27

·

حدیثی زیبا ارسال در : 1398/04/20 18:16




لطفا برای بهبودی وبلاگ نظر بدهید و اگر مطلبی دارید که مفید است به abdekhodam@yahoo.com ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود ، با تشکر ، یا علی .



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تحفۀ هوشیاری و آدرس tohfeyehushyari.LoxBlog.Com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








>