|
نویسنده : یه بنده خدا
|
موضوع :
<-PostCategory-> |
|
شنوائی وبينائی
احمد فرید فرزاد هروی
کلمات سمع (شنیدن) و بصر (دیدن) درکناریکدیگر 19 مرتبه درقرآن کریم ذکرگردیده که در17 مورد کلمه سمع قبل از بصر آمده که بشر تاچندی پیش از راز و حکمت این مسئله آگاه نبود.
وهوالذی انشأ لَکم سمع والابصر والافئده....... (سوره نحل 78)
إن السمع والبصر والفواد............(سوره اسراء 36)
وجعل لکم السمع والابصار والافئده........ (سوره نحل 78)
واقیعت اینست که هر دوعضو یعنی گوش و چشم از حواس گرانبها و مهمی هستند که انسان بوسیله آنها می تواند باعلم خارج ارتباط برقرار کند، امور ادراکی را دریابد و اشیا را ازهم فرق داده و با آنها آشنا شود. اما در قرآن مجید آوردن لفظ شنوائی قبل از بینائی تقریبآ بصورت یک قاعده درآمده است.
باتوجه به یافته های علمی میتوان علت این امر راچنین توضیع داد:
حس شنوائی در جنین قبل از بینائی فعال می شود. دانشمندان با ارسال فریکانس های صوتی بطرف زن بارداری که آخرین روزهای مدت بارداری را می گذراند مشاهده کردند که جنین با انجام حرکاتی به این اصوات پاسخ می دهد.
فراگیری نطق در درجه اول از طریق شنوائی انجام می گیرد. بطوری که اگر طفل ناشنوا بدنیا آید یاد گرفتن تکلم برایش ناممکن می باشد که این مسئله می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی گردد. درحالیکه افراد زیادی نابینا متولد گردیده اند ولی توانسته اند مدارج عالی علمی را کسب کنند و حتی نوآوری داشته باشند.
کسیکه شنوائی اش را قبل از تکلم از دست داده باشد قادر به تکلم نخواهد بود.
سخن گفتن وسیله ایست برای ایجاد ارتباط با اشخاص ماحول وهماهنگی بامحیط خارجی و توسط سخن گفتن شخص می تواند ابراز وجود کند و نیازهایش رابیان کند. اگر سیستم شنیدن ناقص باشد شخص تکلم کرده نمی تواند و این برای شخص خیلی دردآور و ناتوان کننده می باشد. امروزه متخصصین معیوبیت ها نوع معیوبیت ناگویائی (که همواره همراه باناشنوائی میباشد) را سخت ترین نوع معیوبیت ها میدانند.
چشم مسئول بینائی است. اما گوش علاوه از شنوائی وظیفهء موازنه وتعادل رانیزدارا می باشد.
شایدحکمت های دیگری نیز در تقدم سمع بر بصر موجود باشد که دانش بشری هنوز قابلیت درک آنرانداشته است.
برگرفته از انديشه سبز
نظرات شما عزیزان:
برچسبها:
<-TagName-> |
|
لطفا برای بهبودی وبلاگ نظر بدهید و اگر مطلبی دارید که مفید است به abdekhodam@yahoo.com ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ درج شود ، با تشکر ، یا علی .
| |
|
--------------------------
--------------------------
|
|